zaterdag 21 oktober 2017

Sweet Surrender dag

Vandaag was het eindelijk tijd voor Sweet Surrender in Amsterdam. De quilt waar ik al van het begin van het jaar mee bezig ben met al drie vrolijke applicaties in rood en wit. De vorige twee bijeenkomsten was ik niet geweest, dus ik had er extra veel zin in. 


En als je dan zoiets moois voorbij ziet komen, dan is dat het wachten meer dan waard geweest. Deze bjoetie is van Jeannet! Wow!!! Zo leuk, zo fleurig, zo eigen. Te gek gewoon! 


Ik had alleen een stapel blokken mee. Dat zijn er al flink wat, maar ik ben er nog lang niet. Want behalve rood/wit, maak ik de quilt ook groter. Dat betekent dat ik 13 extra applicatieblokken moet maken, die ik zelf ontwerp. Ik zal ze binnenkort eens allemaal laten zien. 


En als je dan twee uurtjes ondergedompeld bent geweest in een kleine quiltbubbel waar over lapjes, draadjes en de rest van de belangrijke dingen in het leven gesproken is...


Wat is er dan leuker om nog even te gaan lunchen bij de Drie Graefjes?!? Gewoon nog even nagenieten. Was supergezellig, Mieke! Volgende keer weer. 


Vanavond ben ik gelijk aan de slag gegaan met een nieuw blok. Hierboven zie je al een deel vastgelijmd zitten zodat ik het gewoon mee kan nemen en in gestolen momentjes wat steekjes kan zetten. Tijdens het maken van de eerste (foute, want in spiegelbeeld) versie van de blaadjes heb ik even wat fotootjes gemaakt van mijn methode van voorbereiding. Het kost even wat tijd, maar het blok is daarna supermakkelijk mee te nemen.


Als eerste teken ik de stukjes van de applicaties over op freezer paper. Dit moet in spiegelbeeld.


De vormpjes worden uitgeknipt en met een hete strijkbout aan de achterkant van de stof vast gestreken. 


Ik pak het kleine potje gevuld met Crack Free (in spuitbussen te koop bij Albert Heijn) en strijk met een klein penseeltje het randje in.


Kijk, zoals hierboven. Eerst de ene kant.


Ik draai het stukje om en heel voorzichtig vouw ik de naadtoeslag naar achter, terwijl ik met de strijkbout het randje glad strijk. De strijkbout moet er lang genoeg opstaan om de Crack Free te laten drogen. Bij vormpjes als blaadjes doe ik dit in twee delen. Eerst de ene kant insmeren en strijken, dan de andere kant.


Bij scherpje inkepinkjes smeer ik eventueel nog wat extra Crack Free erop en zet nog eens de strijkbout erop.


Wanneer het vormpje dan helemaal voorbereid is, haal ik het papiertje eruit en zet misschien nog een keertje de strijkbout erop om de randjes extra plat te maken.


Ik pak mijn flesje Glue Baste It en breng op strategische plekken wat drupjes lijm aan, zodat ik het op de juiste plek op mijn quilt kan vastzetten voor ik het definitief vast naai. 

Zo, dat was mijn methode van voorbereiden. Waarschijnlijk doet iedereenbhetvweer anders, maar dit is wat voor mij werkt bij deze quilt. 

9 opmerkingen:

  1. that is such a pretty quilt. You do applique a lot like I do. Sometimes I turn the edges under like that and then glue and others times I just glue in place and do needle turn. What is the name of this pattern and who designed it - so very pretty!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Karen, the pattern is from Susan Cody, an Australian designer, and is named Sweet Surrender.

      Verwijderen
  2. Dank je voor het delen van jouw manier van werken. Deze kende ik nog niet en is het proberen waard! Ben benieuwd naar hoe je sweet surrender gaat worden. De kleine stukjes op een van de foto's zien er al bijzonder uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is dat toch een prachtige quilt. En leuk om te zien hoe jij alles voorbereid, ik doe het een klein beetje anders, maar verander soms weer als ik bij iemand kijk hoe zij het doen.
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kon ik er toch nog even bij zijn. Dank je wel. tot over 2 weken. Heb jullie gemist. Mooie tutorial. X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is echt een mooierd, die Sweet Surrender, en ik ben heel erg benieuwd naar jouw versie, met de extra zelf-ontworpen blokken. Interessante tutorial, die ik echt niet ga toepassen, want lijm en alles, dat vloeibaar is en met een kwastje wordt aangebracht, dat is geen goede combinatie met mij (het zit overal, waar het niet moet zitten ;)). Wel heel duidelijk in beeld gebracht!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie quilt in wording :o))
    gezellig om te lezen en kijken en lijkt me handig de manier die je laat zien !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is het patroon / patronenpakket voor Sweet Surrender nog verkrijgbaar? Ben er op zoek naar, maar nergens meer te vinden. Zou fijn zijn als iemand het patroon beschikbaar heeft, gebruikt maar nog netjes
    Hoop het te horen, ben overal aan het zoeken, groetjes, Sylvia Kaptein

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...