zondag 20 januari 2019

Goede voornemens

Normaal maak ik geen goede voornemens, maar dit jaar is een uitzondering. Dit jaar ga ik quilts en tops afmaken. Ik heb soms de ruggengraat van een kwal en zodra ik iets nieuws, leuks, vrolijks, uitdagends of wat dan ook tegen kom ik quiltgebied, dan ga ik voor de bijl en wordt er nog een project gestart naast de vele die al in verschillende stadia van afheid in de kast liggen. Tot nu toe gaat het goed met dit voornemen. Ik heb al twee quilts en één top helemaal klaar. Kijken jullie mee naar de twee AFFO’s?



Dit quiltje heb ik gisteren afgemaakt. Klein, maar fijn. Hexjes in allemaal verschillende stofjes. Dit quiltje startte ik bij de workshop van Dawn Ronningen bij Quilt It & Dotty in september 2017. De top was vrij snel af, maar bij het doorpitten belandde deze in de kast.



Zoals je op deze detailfoto ziet heb ik deze niet gequilt, maar geknoopt met rood borduurgaren. Vond ik ter afwisseling en met deze kleine hexjes wel heel erg leuk en het zorgde er ook nog eens voor dat het redelijk vlot afwerken was. Ik vind het een schatje van een quilt geworden en hij mag de komende tijd aan dit muurtje blijven hangen.



Voor de tweede quilt die ik afgemaakt heb, heb ik vorige week zondag zelfs een heuse Lord of the Rings-marathon gehouden. Heb lekker met de quiltring op de bank alledrie de films gekeken. En dat schoot wel op, want...



Gisteren was het een spannende dag. Want toen ging voor het eerst mijn Civil War Diary Quilt in de was. Hij is eindelijk af na een hele lange tijd. Zou de quilt ongeschonden uit de was komen? Een flink aantal colour catcher doekjes erbij, flink duimen draaien en hopen maar...



Gelukkig bleken mijn zorgen onterecht. Geen doorgelopen stukje te vinden in de quilt. En dus mocht hij lekker drogen in de woonkamer (we hebben weinig ruimte in de rest van het huis voor zo’n droogrek). Dit project startte ik samen met mams na haar eerste officiële quiltles in de herfst van 2010. Ze was klaar met haar huiswerk en wilde nog meer doen. We hadden het boek van Rosemary Youngs waarin deze quilt beschreven werd al thuis liggen en besloten om gewoon met de makkelijke blokken te beginnen. Paps had nog een blok ruitjespapier liggen en we maakten zelf werktekeningen van de blokken. Ik had gezien dat de blokken ongeveer 15 centimeter groot waren en dat leek ons wel een mooie maat. Wat wisten wij nou van inches en omrekenen? We hebben al die blokken gewoon zelf op dat ruitjespapier nagetekend in centimeters en zijn begonnen de quilt in elkaar te zetten. Bij eenvoudige blokken zoals een ninepatch zijn doe centimeters nog wel te doen, maar bij de ingewikkelde blokken met veel stukjes was het een stuk lastiger. Ach, ik leerde wel hoe blokken in elkaar zitten en zou die fout niet nog een keer maken (dacht ik optimistisch)



Het leuke aan een moeder-dochter project is dat je elkaar stimuleert met de blokken van de ander die je langs ziet komen. De top was redelijk snel af, maar het quilten minder snel. Op één of andere manier kon ik me er vaak niet toe zetten. Tot vorig jaar toen we bijna op wintersport gingen. Meestal slapen we daar net als thuis onder een quilt en wat is er handiger dan overdag aan de quilt werken om er ‘s avonds onder te kruipen. Ik heb vorig jaar dus als eerste de randen gequilt, Eem bies eromheen gezet en de quilt was klaar om mee genomen te worden. Eind goed al goed. Not!! Want op een gegeven moment werd het warmer, was ik het quilten zat en belandde hij op een stapel in de slaapkamer. 



Gelukkig is hij nu dan toch vanwege dat goede voornemen eindelijk af. Op de foto hierboven kan je goed zien hoe ik de sashings gequilt heb. Met diagonale lijnen, zodat er een soort diamanten ontstaan zijn. En elk blokje is weer anders doorgequilt. Precies wat de blokjes nodig hadden.



De foto’s doen de kleuren niet helemaal recht, want dit is een lekker frisse quilt geworden met supermooie blokjes. Waar ik enorm trots op ben ook al zitten er soms wat beginnersfoutjes in. Al doende leert men.



De rand vind ik ook geweldig. Gemaakt van dezelfde stof als de sashings onderbroken door een rand met rechthoeken van de stofjes gebruikt in de blokken. Overigens is de witte stof in de blokken dezelfde als de stof van de sashings. Witte stof met een beige zonnetje erop, van Michael Miller. En de cornerstones zijn van dezelfde serie, maar dan precies omgekeerd. Beige met een wit zonnetje erop. 



Nog één foto van de hele quilt. Gewoon omdat hij zo leuk is met de eendjes en meerkoeten op de achtergrond. Ik heb vandaag ook foto’s gemaakt van de quilttop die ik afgemaakt heb dit weekend, maar omdat dit blogje al enorm lang is houden jullie die nog te goed. Tot de volgende keer!


11 opmerkingen:

  1. Wat goed van je de eerste maand is nog niet om en al twee affo's dat beloofd nog wat dit jaar. Een mooie quilt geworden die civil war. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk dat afmaken toch?! En met een prachtig resultaat.

    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Logisch dat je trots bent. Wat een prachtige quilt en heel mooi doorgequilt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Marieke,
    Dit is toch zo'n mooi klein quiltje hé!? De mijne ligt helaas nog altijd stof (van het slechte soort ;-) te vergaren ... ach er zijn ook zoveel andere afleidingen hé? Als ik al mijn quilts die ik ondertussen op workshops ben gestart wil afwerken heb ik nog wel even werk (jij ook hé :-) ...
    Altijd eng om een quilt voor de eerste keer in de wasmachine te steken. Ben al bang voor wanneer mijn Dear Jane ooit n's af geraakt ;-).
    Hoe is het trouwens met je zeepaardenquilt en het pauwenpaneel uit de workshop?
    Groetjes en nog een fijne dag!
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed bezig Marieke en wat ern prachtige quilt is het 'moeder/dochter project' geworden, om super trots op te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi geworden, ik vond het bijzonder dat je hem meenam op wintersport. Quilten en slapen met dezelfde quilt. Moet je het blok wel afmaken en geen naalden laten zitten. Gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goed voornemen, ik noem het voor mezelf een uitdaging ;-) Toevallig een paar weken geleden er over geschreven.
    Ze zijn prachtig, zowel de kleine als de grote!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat er hier nog iemand zit die jouw goede voornemen maar moet overnemen.. Maar je doet het dan toch maar! Wat een prachtig werk laat je zien...
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goed hoor, Marieke! Heel bevredigend als dergelijke projecten dan toch ineens geklaard zijn. Ik ga twee lang liggende projecten op mijn nieuwe longarm afquilten. Dat is mìjn goede voornemen voor dit jaar. Wat zeg ik: dit vóórjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. The civil war quilt is fabulous. I love the pictures that show all the quilting. That's why I hand quilt, so I can see the light and shadow. Wonderful?

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...