woensdag 18 juli 2018

Op de fiets door Oslo

Vandaag zijn vriendjelief en ik kriskras door Oslo gefietst. We hadden fietsen geleend bij het hotel (wat een superservice!) en besloten naar het Norsk Folkemuseum te fietsen. Lopen en met de boot was ook een mogelijkheid, maar fietsen leek ons leuker. En dat heb ik geweten. Het eerste stuk ging vrij goed. Lekker langs de rand van het fjord. Maar voor het laatste stuk moesten we behoorlijk klimmen. Ik weet nu zeker dat ik noooooit de Tour de France ga winnen, want mijn benen gaven het al snel op.



Maar gelukkig kon ik uiteindelijk het heuveltje bedwingen en kwamen we aan bij onze eindbestemming. Het Norsk Folkemuseum is een openluchtmuseum waar je allemaal huisjes uit vervlogen tijden kan bekijken.



Zoals dit schattige huisje waar vriendjelief in staat te turen.


Er liepen ook meisjes en jongens in traditionele Noorse klederdracht rond en sommigen gaven een demonstratie. Dit meisje liet zien hoe ze tussen dorpen met elkaar communiceerden met een hoorn gemaakt van de bast van een boom.


Waarna het feest met de volksdansen kon beginnen. 


Naast alle huisjes en hutjes stond ook deze Stavekirke in het openluchtmuseum. Zo intrigerend deze bouwstijl. Ik hoop dat we nog zo’n kerk in ‘het wild’ tegen gaan komen. 



Dit was mijn favoriete huis in het museum. Zoooo mooi dat roze met die grote moestuin ervoor. Ik zou er zo willen gaan wonen. 


Natuurlijk blijft dit een quiltblog en kan ik jullie de quilts die ik tegen kwam in het museum niet onthouden. Deze hierboven is een log cabin. Supereenvoudig patroon, maar o zo leuk door de kleuren.


Dit is ook een soort log cabin met de centrale vierkanten elke keer in de hoek van het blok. Door ze ten opzichte van elkaar te draaien krijg je een superleuk effect. Dat was trouwens weer het quiltgedeelte van dit blogje. Nu over naar de rest van de dag...



Want na het openluchtmuseum gingen we naar het Vikingskiphuset wat maar een klein eindje verderop lag. In dit museum zijn 3 vinkingschepen tentoon gesteld. Deze schepen hebben ze opgegraven uit vikinggraven rond het Oslofjord. Erg indrukwekkend om te zien en om te bedenken dat mensen deze schepen gebouwd hebben zo’n 900 jaar voor Christus. En dat ze daarmee misschien zelfs naar Amerika gevaren zijn.



Naast de schepen werden er ook een aantal andere objecten tentoon gesteld die men gevonden had in de graven. Zoals deze hondenkop die de boeg van een schip versierd had. Waarschijnlijk zodat de zeelieden beschermd zouden worden. Dit museum is zeker een aanrader om te bezoeken als je een keer in Oslo bent. 



Na de musea gingen we gewoon lekker een rondje fietsen, vriendjelief en ik. Zoals naar Akker Brygge, een supergezellig stukje in Oslo aan het water met leuke restaurantjes en moderne architectuur.



En dan kom je ook kunstwerken als deze tegen. Sneeuwwitje en de dwergen, maar dan op eigen wijze.



We hebben even gewinkeld in de winkelstraat en kwamen daar deze knapperd tegen. Daar kan een meisje toch geen weerstand aan bieden?!?



We zijn langs de dom gefietst en zagen daar deze grappige kippen. Speciaal voor jou, mam!



En we zijn naar het operagebouw geweest met het geweldige schuine lijnenspel...

.

... en het geweldige uitzicht bovenop. Kortom, wij hebben een topdag gehad in Oslo. Hebben niet alles van het lijstje af kunnen strepen, maar dat is misschien alleen maar goed. Want dan hebben we een reden om nog een keer terug te komen. Morgen gaan we weer op pad richting Lillehammer. En misschien dat we dan nog een tussenstop maken in Hamer. Ik ben benieuwd wat de dag ons brengt. We laten ons gewoon leiden door de wind net als de Vikingen deden op hun schepen.


5 opmerkingen:

  1. Viel Spaß in Oslo..meine absolute Lieblingsstadt!!
    Viiielen Dank für die schönen Bilder! Ich möchte jetzt auch dort sein!!
    Weiter gute Reise! Liebe Grüße Annette aus Süddeutschland (und unser Urlaub geht nach Zeeuws Vlaanderen;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oslo en Noorwegen staan ook op mijn lijst. Leuk om nu al te genieten van jouw verslag. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heerlijk Nederlands, al fietsend de stad verkennen. Je komt overal, je ziet veel en je kan stoppen wanneer je wilt, nou ja niet halverweg de berg natuurlijk dat is even doorbijten.
    Maar toppertje, je hebt het gehaald en dan als cadeau een mooi museum. Gezellige avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt wel veel calorieën verbrand, pfoe...ik zou het niet kunnen hoor.
    Leuk om te lezen wat voor een bezienswaardigheden er allemaal zijn in Oslo.
    Lekker genieten nog, tot de volgende blog!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...