woensdag 3 oktober 2018

Inspirerende broderie perse-dagen met Margaret Mew in Kerkwerve

Wat een leuk begin van de week! En van de herfst. We moesten maandag al vroeg opstaan om op pad te gaan. Zeeland ligt niet echt naast de deur en met de maandagochtendsoits met ruim 700 kilometer file vanwege de regen, hadden we een aardige rit voor de boeg. Half 8 weg dus en we hadden zoveel vertraging onderweg dat we 10 uur maar net haalden. Gelukkig nog wel op tijd om het openingswoordje van Margaret Mew te horen.



Margaret is een quiltster uit Australië, die je misschien wel kent van haar geweldige boek, Quilts of the Colonies. Vol met verhalen en patronen van quilts die oud lijken zonder dat ze dat echt zijn. En wij waren maandagochtend de gelukkigen die aanwezig mochten zijn bij een tweedaagse broderie perse workshop van haar. 



We gingen aan de slag met één van 4 broderie perse quilts die Margaret gemaakt heeft of aan het maken is. Het middenblok met de mandjes dat je hier op de foto ziet, Yeomans Daughter, met het middenstuk met de twee fazanten, Banyan Tree (helaas was deze quilt niet meegekomen vanuit Australië) of Miss Hitchens Whimsy.



Die laatste hangt aan de muur hierboven. Ik koos voor de Yeomans Daughter. Mede omdat ik nogal gecharmeerd was van de rand met pentagon-bloemen. Zo leuk! Alleen de eerste dag heb ik niet zo heel veel gedaan,omdat ik het juiste stofje niet meegenomen had. Ik had een Tula Pink-stofje gekocht met zeepaardjes en besloot daar maar wat mee te doen. Een hele andere kant op, gewoon mijn eigen quilt maken, maar wel eentje met pentagon-bloemetjes. Ik heb eigenlijk alleen een paar bloemetjes gemaakt en twee zeepaardjes uitgeknipt. Maar verder werd er wel hard gewerkt door iedereen die aanwezig was. De ene na de andere boom werd gemaakt.....



En de eerste broderie perse bloemen en fazanten kregen hun eigen plekje op een lap stof...



Er werd zelfs gatenkaas gemaakt van een Palempore-panel van Mary Koval.



Diana ging namelijk aan de slag met het middenstuk van een quilt van Di Ford. Een groot middenstuk met de bloemen en vogels uit dit panel.



Zo groot dat het meeste werk op de grond gedaan moest worden. Gelukkig waren er genoeg dames beschikbaar om af en toe mee te kijken hoe het eruit zag, zodat ze een supermooie krans krijgt voor deze quilt. Ik ben benieuwd. Helaas vliegen dagen als deze om en was het al snel tijd om naar huis te gaan. Op de terugweg geen files en zo waren we in 1,5 uur thuis om nog even door de berg met stoffen naar nieuwe vondsten te zoeken.



Want er kwam ook nog een dag 2 aan. En kon ik op dag 1 niet echt mijn draai vinden. Dag 2 was een stuk productiever. Ik kreeg namelijk net voordat ik in slaap viel de avond ervoor een geniale ingeving en wist ineens waar ik een geweldig stofje had verstopt. Een stofje dat ik ooit eens voor een prikkie op de kop tikte en wat uitermate geschikt zou zijn (dacht ik) als middenstuk voor mijn Yeomans Daughter. Dat stofje vond ik dus mooi terug en de volgende dag kon ik er lekker mee aan de slag. Het was even eng, want stel je voor dat je de boel verknipt, maar al snel had ik de hele boom, pauw, de bloemen en het schattige vogeltje uitgeknipt en kon ik lekker aan de slag. Vastzetten met Eem grove rijgsteek en daarna voorzichtig appliceren op de ondergrond.



En zo ben ik niet één, maar twee quilts gestart. Een klassieke variant met het pauwen-middenblok. En een moderne onderzee variant met de zeepaardjes en kwallen. Zal wel een poos duren voor ze allebei af zijn, maar ik ben er blij mee.



Verder was het gewoon een ultieme quiltdag. Margaret deed onder andere voor hoe backbasting applique werkt...



Ze keek mee met design-keuzes die gemaakt werden...



En ze gaf een privé-lesje appliceren. 



En als kers op de taart had ze ook nog eens Patty Harants meegenomen. Een Amerikaanse dame die ook alles over appliceren en broderie perse weet en ons ook heel veel tips gaf. Wat een mazzel!



Natuurlijk is een quiltfeest niet compleet zonder show-and-tell. En dus had Nathalie haar Antique Wedding Sampled meegenomen. In niet echt nog mooier dan op de foto. En ze had ook een supermooie huisjesquilt in wording meegenomen, maar die moet je maar gaan bekijken op haar eigen blog: http://tovernaald.blogspot.com/.



Ik had zelf mijn twee applicatietops meegenomen. De Sweet Surrender in rood en wit. En de Bountiful Life in Kaffe Fasset-stoffen. Altijd leuk om je werk te kunnen laten zien aan twee quiltheldinnen...



Margaret had ook een aantal quilts meegenomen. Zoals deze leuke kleurrijke quilt van Judy Newman. Een plaatje...



Maar ze had ook een aantal van haar eigen quilts meegenomen om te vertellen hoe ze aan dat geweldige oud-maar-toch-nieuw-uiterlijk komt. Tipje van de sluier... bruin is haar lievelingskleur.



Dit is één van haar nieuw patronen, Rosa Biddlecombe. Een quilt geïnspireerd door Engeland. Zo leuk!!! Ik had bijna het patroon gekocht, maar kon me nog net inhouden. Twee quilts starten in één weekend is keer dan genoeg.



Helaas zijn dit soort quiltdagen altijd te kort en was het veel te snel tijd om afscheid te nemen. Gelukkig hebben we de groepsfoto nog en de start van een hoop geweldige quilts-in-wording. Lieve Marscha en Francis, bedankt voor alle goede zorgen. Ik heb genoten. En dear Margaret and Patty, thanks so much for all your wise lessons and inspirations. It was truly wonderful to be in our little quilting bubble for two days. I hope to meet you girls again some day.

5 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verslag van je quiltbubble. En wat een prachtige quilts had Margaret bij zich. Daar krijg je weer volop WIM momenten van. Veel plezier met het afmaken van deze quilts.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om met elkaar een paar dagen weg te zijn om je vervolgens onder te dompelen in quilts!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een paar geweldige dagen, ook nog straten met 2 quilts, ja, dan gaat de tijd dubbel zo snel. Mooie foto's!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was weer helemaal terug in Kerkwerve, met jouw leuke verslag! Wat was het genieten.... de quilts, Margaret, Patty, de prima organisatie en verzorging, en wat een fijne groep dames was het daar. Heb heel veel inspiratie opgedaan, en (ik kon het weer niet laten) weer een project of 2 extra in de kast.
    Bedankt voor je leuke verslag en natuurlijk de actie-foto met Diana ;))
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...