zondag 12 mei 2019

Achteruit naaien

Ik ben nog steeds in de afmaakmodus. Dat betekent dat ik allemaal oude projecten aan het afmaken ben. En deze week was het tijd om de rand voor mijn Chapman Coverlet te gaan snijden.


Voor deze quilt heb ik bijna 1600 vierkantjes geknipt van allemaal verschillende stoffen uit mijn en mams stoffencollectie en daarop is op elk vierkantje een min of meer kwart rondje geappliceerd. Deze zijn per 4 aan elkaar gezet en zo krijg je de gezellige blokjes. Het was een lekker werkje om op de bank  te doen, maar daarna bleef het project een beetje stil liggen. Tot ik bedacht dat ik ze best op de naaimachine aan elkaar kon zetten. Zo gezegd, zo gedaan en in het paasweekend heb ik de top half afgemaakt. Hierboven zie je hem voor een deel liggen met de stof voor de rand ernaast.


De rand kocht ik een poos geleden bij de Quiltster in de aanbieding en was voor deze quilt bestemd. Het smalle randje met medaillons heb ik rond het middenstuk gebruikt en de buitenrand moet die met de grote bloemen worden. Jammer genoeg wist ik nog niet precies hoe groot de top zou worden toen ik de stof kocht en had ik net te weinig om alle hoeken netjes in verstek te naaien. Gewoon recht ging ook niet, omdat de top vierkant was en ik had ook geen zin om de hoeken met iets anders te maken. Een dilemma dus. Zou ik er stof bij gaan zoeken of was er een andere oplossing?


Gelukkig is er een antiek voorbeeld van deze quilt in het Victoria & Albert Museum in Londen. Daarbij zie je dat de quilt niet vierkant is, maar rechthoekig en dat de randstof gewoon recht aangezet is. Voor mij een uitkomst. Ik kon er gewoon twee rijen met blokken aan de zijkant afhalen en dan past de rand wel.




Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb met een scherp schaartje achteruit genaaid en de rand moet nu helemaal passen. De volgende keer kan ik dus weer een AFFO top laten zien, maar daar moeten jullie nog heel even geduld voor hebben.

3 opmerkingen:

  1. Hij word echt geweldig mooi zeg, die rand past er mooi bij.
    Ben benieuwd als die helemaal af is, succes ermee.......liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige rand stof past er mooi bij. Goede oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...