zaterdag 23 september 2017

Een affo voor Sophie

Ik vind het fijn om op vakantie bezig te zijn met een specifiek vakantieproject. Dat project gaat alleen mee als we op vakantie gaan of wanneer we weekendjes weg zijn en daar werk ik thuis verder niet aan. Zo wordt het uiteindelijk een quilt vol met herinneringen aan vakanties, leuke weekends etc. Jullie hebben een paar blogjes geleden waarschijnlijk vast met rood/geel/oranje/roze hexagonnen-project gezien, maar voordat ik hiermee begon had ik een ander vakantieproject. Bij de show & tell van Judith in februari 2016 kocht ik namelijk een template-setje voor de English Whirlgig. Ik had nog een leuke stof liggen voor de middenhexagonnen en omdat we niet lang daarna op wintersport ging er een stapeltje vrolijke stoffen, de stof voor de middenhexagons, het templatesetje en alle benodigde naaigerei om een quilt te starten mee. Daar In het appartement begon ik aan een proefblok en toen mijn nichtje Sophie dat blok zag, wilde ze al snel weten voor wie deze quilt zou worden. Op mijn antwoord "voor degene die hem het mooist vindt als hij bijna af is" kwam het legendarische antwoord "Maar wat als ik hem nu al mooi vind?" Tja, en als tante smelt je dan en wordt de quilt dus voor Sophie. Tijdens de vakantie had ik dus een paar blokken gemaakt, maar had Sophie meteen gewaarschuwd dat het wel een jaar of 5 kon duren voor de quilt af zou zijn. Het was tenslotte een vakantieproject. Ware het niet dat het stomme melanoom vorig jaar er tussendoor kwam. Had in die paar weken dat ik moest wachten op uitslagen geen zin om na te denken, maar wilde wel mijn handen bezig houden en dus kwam het blik met de voorgesneden stukken voor deze quilt tevoorschijn. En binnen een maand was de top af. Toch geen vakantieproject, maar een troostproject.


En nu is hij ook gequilt. Dus kon ik toen Sophie een paar weken geleden 9 jaar werd een affe quilt geven. Helemaal vrolijk met leuke meisjeskleuren. Een quilt waar ze lekker in weg kan kruipen als ze op de bank of op bed een boek aan het lezen is. Sophie is namelijk net als ik een echte boekenwurm. Zo leuk!


Op deze foto komen de kleuren beter uit. Voor elke grote hexagon is het midden gelijk en alle driehoekjes zijn gemaakt van restjes gele stof die ik nog over had van mijn gele Jaren 30-Prince. Zo jammer dat die stof bijna op is...



Aan de achterkant zit een mooie randstof van Karen Styles. En het biesje is gemaakt van een turquoise bloemenstof. De stof voor de achterkant kocht ik trouwens al een behoorlijke tijd geleden in Zwijndrecht bij Aztec Rose.


De quilt is doorgequilt met Aurifil Mako 12 garen. Dat is wat dikker dan normaal garen en dus kan je heel mooi wat grotere steken maken, zodat het lekker een ongedwongen uiterlijk krijgt. Ik heb gequilt aan het buitenrandje van de middelste hexagon, om de whirls heen en in het midden van de gekleurde sashings. Lekker met grote steken, dus het quilten ging als een speer. En ik zie nu op de foto dat mijn mijn lievelingsstofje ook in de quilt zit. Dat is het witte stofje met de kleine rode bloemetjes in het blok met het speldenkussen en de klos garen. Dat brengt extra geluk voor Sophie. Ze was superblij met de quilt. En hij heeft al goed dienst gedaan toen we vorig weekend een paar nachten in het nieuwe vakantiepark van de Efteling waren. Lekker wegkruipen onder de quilt op de bank om Efteling-tv te kijken. Gezellig hoor!


Behalve de quilt kreeg Sophie ook nog een etui voor haar verjaardag van mij en mijn lieve vriendje. Uiteraard ook zelfgemaakt van allemaal vrolijke stofjes uit mijn voorraad. Het patroon heet de Sew Together Bag is van Sew Demented. Ik kocht het patroon bij Aljona in Schagen. En volgens mij geven ze daar ook een workshop waarin je dit tasje gaat maken. Superhandig voor alle losse spulletjes die quiltsters bij zich kunnen hebben.



Want aan de binnenkant heb je verschillende vakjes, gewoon open, maar ook met ritsjes. Zodat je alles overzichtelijk op kan bergen. Ik heb geen workshop gevolgd, maar heb veel tips gehaald uit de Sew Along van the Quiltbarn. Daar wordt met behulp van duidelijke foto's stap voor stap uitgelegd hoe je bepaalde dingen aan moet pakken. Superfijn als je net als ik niet heel bedreven bent met driedimensionale dingen. De etui is gelijk in gebruik genomen voor alle pennen, potloden en stiften die Sophie graag gebruikt om mee te knutselen. En het volgende tasje voor mams is ook al voltooid. Maar daar heb ik nu geen foto's van. Zal deze in een later blogje laten zien als ik nog meer tasjes gemaakt heb. Want moet er nu nog eentje voor mezelf en voor mijn schoonzus maken. De ritsen liggen al klaar...

10 opmerkingen:

  1. Lieve tante heeft Sophie die mooie kleurige en fleurige dingen voor haar maakt. :-) groetjes Annemiek Soeree

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een geweldig leuke quilt voor Sophie: meisjesachtig en ook heel kleurig! Zo handgemaakt is het een uniek cadeau. En wat leuk dat ze het zo waardeert.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. what a very pretty quilt - love this design and the quilting

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig mooie en leuke quilt is dat geworden. Je hebt mij op een idee gebracht voor mijn eigen kleindochter.
    Fijne zondag
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke quilt, Sophie zal er zeker blij mee zijn. Je etui vind ik super.
    Groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een ontzettende leuke quilt van je lieve tante krijgen dat is toch wel heel speciaal. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is nog is een MOOI en WARM cadeau en die etui is ook geweldig. Zwaaizwaai

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een prachtige quilt heb je gemaakt voor Sophie zeg en ee heel mooi en handig etui ook..............liefs.conny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is je quilt voor Sophie toch mooi geworden en de etui, echt zo super voor een 9 jarige!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige Affo, wat zal Sophie hier blij mee zijn. Je etui is ook schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...