woensdag 25 juni 2014

Verzamelwoede

Volgens mij hebben bijna alle quiltsters in meer of mindere mate last van verzamelwoede. En wel om precies te zijn hebben ze last van lapjesverzamelwoede. Als we een quiltwinkel binnen stappen, dan gebeurt er vaak iets magisch waardoor we ineens verliefd worden op een stofje & dat kunnen we dan gewoon niet laten liggen. Of we het lapje nou nodig hebben of niet. Ik vind het daarom ook zo fijn om met quilts als de Nearly Insane of Dear Jane bezig te zijn. Dat zijn beide quilts waarin je veel verschillende stoffen kan gebruiken & niets is leuker om die allemaal bij elkaar te zoeken.


Hier de mand & tas met rode, roze, witte & bruine lapjes voor mijn Nearly Insane. Geen idee of ik ze allemaal ga gebruiken. Maar je kan er maar beter mee verlegen dan om verlegen zitten toch? Ik heb de laatste paar dagen weer flink wat blokken voor deze te gekke quilt gemaakt & als je wil zien wat mijn vorderingen zijn, dan moet je even een kijkje nemen op mijn virtuele designwall (klik)



Ook als ik verlief word op stofjes, die niet direct een bestemming hebben, dan neem ik ze mee. En dan maak ik gewoon een toekomstig project-mandje. In dit hoekje van de kamer zie je mijn hobbykastje. De laden zitten helemaal vol met allemaal snoep-stofjes & bovenop het kastje staat mijn mooie Singertje, een rij quiltboeken & nog meer moois. Het kastje van Amann kocht ik een paar weken geleden via Marktplaats & ik bewaar er klosjes garen & losse frutsels in. Leuk is het, he? Op de ladenkast zie je een heel mooi snoep-stofjesmandje staan. Hierin zitten de stoffen, die ik verzameld heb van French General. Hiermee ga ik over een poosje een nieuwe quilt voor mijn nichtje Sophie maken. Zij wil een engeltjesquilt & aan dat verzoek kan ik natuurlijk geen weerstand bieden. Ook op de verwarming staan twee bij-elkaar-gezochte toekomstprojectjes. De stofjes voor een felgekleurd miniquiltje staan in het oude pannetje. En de stoffen voor een kompassenquilt in het witte mandje. Bovenop het garenkastje staat de bak met stofjes voor de 1865 Passion Sampler. Dit is een sampler waarvan elke twee weken, twee nieuwe blokken verschijnen op de site van Passion Patchwork (klik). Je kan je opgeven voor de maillijst & dan krijg je elke twee weken de blokken in je mailbox, maar je kan ze ook via het blog downloaden. Ook de eerste blokken zijn hier nog beschikbaar, klik daarvoor op de vetgedrukte woorden onder de foto van een blok. Ik heb de blokken zelf niet op de computer opgeslagen, omdat ik ze meteen uitgeprint heb toen ze verschenen. Maar ze zijn dus gewoon nog te downloaden.


De volgende twee blokken van deze mooie sampler zijn trouwens ook al af. Ik vind ze allebei weer superleuk geworden! En ze hebben helemaal een antiekerige uitstraling gekregen door de stoffen, die ik gebruikt heb. Ik heb nu al zin in de volgende twee blokken, die gaan verschijnen.


Voor Jane zijn ook veel stofjes nodig. Zeker als je alle blokken in een ander stofje wil maken. Dit leidde dus ook tot een lapjesverzamelwoede. De stofjes hiervoor heb ik al uitgezocht & deze zitten gezellig samen in dit mandje. Of tenminste, een deel daarvan zit in dit mandje. Sinds de hele Jane-hype weer begonnen is, ben ik ook weer helemaal geinspireerd geraakt & ik heb daarom de afgelopen weken een flinke stapel blokjes voor mijn romantische Jane gemaakt. Op de designwall zijn er steeds minder lege plekken te vinden & dus werd het tijd om ook de stofjes voor de punten uit te gaan zoeken. Ik wilde hiervoor het trip-around-the-world-idee voortzetten & dus was een tripje naar de quiltwinkel noodzakelijk. Een hele berg romantische stofjes werd uitgezocht & deze zitten ook bij de stoffen in dit mandje.


En ik heb een hele romantische stof uitgezocht om in de effen punten van de rand te gebruiken. Mooie grote rozen. Omdat ik voor blokken & gepatchte punten allemaal verschillende stofjes gebruik, vond ik het belangrijk om voor de effen punten één hele mooie stof te gebruiken. Gelukkig had Jacqueline van Samsara Quilting (klik) in Lisse deze geweldig mooie rozenstof nog liggen. Net toen ik hem zou gaan halen, brak ik mee been, maar gelukkig wilde zij hem na een belletje wel voor me apart leggen tot ik weer wat mobieler was. Vinden jullie het geen plaatje deze stof? En hij staat ook zo mooi bij de blokken, die ik de afgelopen weken gemaakt heb (wel 24 stuks geloof ik) Wil je alle blokken zien, die ik tot nu toe voor mijn Romantische Jane gemaakt heb, neem dan even een kijkje op mijn virtuele designwall (klik) voor deze quilt.


Tenslotte wil ik jullie nog even wijzen op een geweldig mooie documentaire, die uitgezonden is op zondag 15 juni bij de EO. Hij heet Amish: A secret life & volgt een Amish-gezin dat camera's van de BBC toestaat om hen te filmen om zo het leven van een Amish-gezin te laten zien. Ik was erg onder de indruk van het lef van deze mensen om zich te laten filmen & er is een heel integer portret gemaakt over het mensen van deze mensen door de makers. De documentaire kun je zien via de app van de NPO of via uitzending gemist. Doen!

5 opmerkingen:

  1. Wat ziet het er gezellig uit in je quiltkamer, mooie spulletjes en dan de stofjes!!!!
    Jeetje wat veel is dat. Ik weet het, heerlijk om ze te kopen. In een quiltwinkel gaat je verstand op nul :-)
    Je bent dus ook al aan veel projecten tegelijk bezig.
    Je virtuele designwall vind ik echt een vondst!
    Die documentaire heb ik ook gezien op t.v., was mooi en inderdaad moedig van die mensen om zich te laten filmen.
    Maar sommige zijn niet zo streng hoor. Laura uit Amersfoort (heeft een quiltwinkel) gaat daar regelmatig heen met een groep mensen en doet dan met veel foto's - ook van hen - verslag van op haar blog.
    Erg leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi blogje waarin veel te lezen en te zien is. Je Jane, de stofjes en ook je verwijzing naar de film. Ik heb hem ook gezien en heb geboeid gekeken. Had alleen gehopt wat quilts te zien maar daar heeft deze mevrouw misschien geen tijd voor met een groeiend gezin.
    Nu nog even op je design wall kijken en sterkte met je been. Tja elk nadeel heb zijn voordeel. Jij kunt nu productie maken met je blokken, wij moeten het tussendoor doen……
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja heerlijk veel verzamelen en dan aan de slag met al die mooie projecten die je laat zien.Hier gaat het ook zo.Sterkte met je been ,het gaat hopelijk de goede kant op.
    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Andere mensen verzamelen postzegels, wij lapjes!!! En wat een plezier hebben we daarvan, want we kunnen er daarna nog zoveel meer mee dan met een postzegel. Want wat een mooie projecten heb je onder handen, en dan vooral je Dear Jane... dat is echt een hele fraaie aan het worden. En die documentaire heb ik ook gezien, op precies het juiste moment, direct na de 2 dagen traditioneel handquilten. Ik heb er ook enorm van genoten (alleen jammer, dat er geen quilt in voorbij kwam, daar heb ik wel even op zitten wachten eigenlijk...).
    Fijn weekend en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo Ieke, hoe is het inmiddels met het pootje?? Vermaak je je nog???
    Gelukkig heb ik helemaal geen last van lapjesverzamelwoede en heb geen projecten klaar staan in doosjes, boxen, tasjes enz.......LOLOL
    Je hebt weer heel veel plannen, met mooie stoffen, dat heb ik in de gaten!!! Beterschap, meid!! Groetjes, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...