zaterdag 19 augustus 2017

Semester i Sverige del 1

Vakantie in Zweden deel 1 (zo luidt de titel van dit blogje). We zijn alweer twee weken thuis, maar ik kom er nu pas aan toe om alle foto's op de computer te zetten, te bekijken en er dus ook een eerste blogje over te schrijven. Omdat we heel veel foto's hebben zal ik al onze avonturen in twee meerdere blogjes delen, maar hier het eerste deel. Deze zomer kwam het er eindelijk van om de plannen die ik al jaren maak door te zetten. Met de boot naar Zweden! Eerst een ritje naar het noorden van Duitsland, daar lekker een nachtje slapen om de volgende ochtend verder te rijden om een hele poos op de ferry naar Malmö te gaan zitten. En weet je wat het allerleukste van die boot was? Dat we onder de Sontbrug door gingen. Die brug uit de serie the Bridge, één van mijn favorieten op Netflix.

We hebben een nachtje in Malmö geslapen en konden dus ook nog even mooi de stad doorwandelen 's avonds. Maar de volgende dag gingen we dan toch echt op zoek naar een camping op een mooi plekje van waaruit we veel dingetjes konden bekijken en doen. Dat plekje vonden we in Habo, vlakbij Jönköping, aan het Vättern-meer. De camping waar we stonden was van Nederlandse eigenaren en hoewel we anders gepland hadden zijn we uiteindelijkde rest van ons verblijf in Zweden daar gebleven. Er waren namelijk genoeg leuke dingen te doen in de omgeving. En het was ook wel makkelijk dat we onze (nieuwe) tent niet af hoefden te breken en opnieuw op hoefden te zetten op deze manier.

Zoals ik al eerder zei was er in de buurt van de camping genoeg te doen. Jönköping is de grootste stad van Smäland en dus kun je daar aardig winkelen. Maar eigenlijk hebben wij er niet zo heel veel tijd doorgebracht en zijn vooral een aantal keer naar het A6-centrum aan de rand van Jönköping geweest om boodschappen te doen en om naar de hobbywinkel te gaan. Direct tegen Jönköping aan ligt Huskvarna, de plaats waar de beroemde naaimachines (en andere machines, maar die interesseren mij niet) vandaan komen. Ze hebben een leuk museum in die plaats staan waar je al die mooie oude machines kan bekijken. Het museum is gevestigd in het pand dat je op de foto hieronder staat. Ik hou van die oude industriele stijl.

En als je dan toch naar het museum gaat is het ook een aanrader om even het straatje naast de parkeerplaats in te lopen. Geen idee meer hoe het heet, maar er zit een alleraardigst cafeetje waar je hele lekker koffie en gebakjes kan krijgen. Die je vervolgens heerlijk rustig en ontspannen in de achtertuin op kan eten. En met de rode Zweedse huisjes ben je dan gelijk in ontspanmodus (ik wel tenminste)

Een ander leuk plaatsje om te bezoeken aan het Vättern is Gräna met de zuurstokwinkels. Helaas waren we te laat, maar er schijnt ook een leuk museum over een man te zijn die met een luchtballon naar de Noordpool wilde gaan. Dat mislukte, maar toch hebben ze een museum over hem opgericht. Als je dan in Gräna bent, dan moet je ook zeker even een zuurtstok (Polkagrisser) winkel inlopen. Dan kun je niet alleen die heerlijke zuurstokken kopen, maar ook toekijken terwijl ze daar nog op ambachtelijke wijze gemaakt worden. Oh, en het is ook niet verkeerd dat er meisjes rondlopen die je allerlei lekkere dingen laten proeven ;-) Op het plaatje hieronder zie je een mooi statig huis in Gräna met de kerk ernaast. Gewoon omdat het zo'n mooi plaatje was.

Op ruim een uur rijden lag het Tiveden Nationaal Park. Ik vind het op vakantie altijd leuk om een aantal keer te wandelen in de natuur. Ditmaal gingen we dus hierheen. En we hebben een wandeling gemaakt van 4,6 km. Appeltje, eitje zou je denken. Nou, niet dus. Het was meer klimmen en klauteren. Ik was blij dat ik mijn stevige bergschoenen aangetrokken had, want anders zou het met mijn stomme enkel niet goed gekomen zijn. We moesten onder andere het paadje op de foto hieronder af.

Maar uiteindelijk is dat helemaal niet erg. We hebben erg genoten van de omgeving en van de utizichten die je soms ineens hebt. Zoals bij dit meertje. Daar wordt je toch gewoon gelukkig van?

Toen het wat minder mooi was gingen we een stuk met de auto rijden. Eerst naar Hjo. Waar we lekker geluncht hebben aan het haventje.

Daarna naar de kloosterkerk van Vanrhem.

Vervolgens zijn we langs het vogelmeer van Hornborga gereden om de vogels daar te bekijken. We zagen daar onder andere deze troep ganzen al herrie makend wegvliegen.

En als kers op de taart kwam we op de terugweg ook nog langs de prehistorische graven van de Ekornavallei. En dat weer viel uiteindelijk best mee.

Zo... dat was het eerste deel. Binnenkort meer over het geweldige Zweden.

1. Heerlijk die vakantie blokjes, mooie foto,s zeg..............liefs.conny

2. Mooie foto's van het prachtige Zweden waar wij vorig jaar ook waren. Het plaatsje Hjo heeft ook prachtige oude houten huisjes. het is gewoon een geweldig land om te zijn voor een vakantie.
    Groeten
    Marga

3. Wat een geweldige vakantie. En wat een leuke kloosterkerk heeft Vanrhem.
    Benieuwd naar de rest van het verhaal!

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...