zondag 30 oktober 2016

Een top(je) af

Gisteren heb ik eindelijk tijd vrij gemaakt om mijn Singertje te pakken en het laatste klusje voor het afmaken van de top van een miniquiltje te doen. Het aanzetten van de randen met hoeken in verstek. Na wat aanwijzingen van Google, kon ik lekker aan de slag.


Huh? De laatste hand leggen aan een quilttop. Hoe doet ze dat? Zal je jezelf nu misschien afvragen. Daarvoor moet ik terug naar Den Bosch op 30 juli van deze zomer. Op een mooie dag zat een flink aantal dames ademloos te luisteren naar de verhalen van Sarah Fielke in de winkel van Wietske, Bossche Quilts & Meer.


Sarah Fielke is de vrouw door wie ik geinspireerd ben geraakt om ook te gaan quilten. Het boek Material Obsession dat ze geschreven heeft met Kathy Doughty was het eerste quiltboek dat ik kocht toen ik net met quilten begon (had ooit al wel eens een ander boek gekocht, maar niks serieus mee gedaan) & ik kon me uren achtereen vergapen aan alle mooie quilts die erin stonden. Vooral het feit dat ze het quilten zo eenvoudig maakten vond ik super.


En dus moest ik aanwezig zijn toen ik hoorde dat ze een show-and-tell met een workshop erbij ging geven bij Bossche Quilts. En nog op een zaterdag ook. Hoe mooi is dat? Hoefde ik niet eens een dag vrij te nemen van mijn werk.


En wat tof was het! Sarah haalde de ene na de andere quilt tevoorschijn. De één nog mooier dan de andere. En allemaal leken ze al een beetje vriendjes te zijn, omdat ik haar boeken was blijven kopen en bewonderen. Al had ik nog nooit een quilt eruit gemaakt. Geen idee waarom niet, maar andere dingen kregen voorrang.


Dit is toch een beauty! Mooie applicaties, heldere kleuren...Ik hou ervan!


En de quilt hierboven is de quilt waardoor ik echt verliefd werd op quilten een aantal jaar geleden. Als je zoiets moois kan maken met zulke eenvoudige middelen, dan moet dat wel heel erg leuk zijn.


Gelukkig mochten we ook aan de slag tijdens die mooie dag in juli. We gingen een een paar blokjes van een miniquiltje uit één van de laatste boeken van Sarah maken. Met aanwijzingen van de meesteres herself. En uiteraard was ik eigenwijs en koos mijn eigen kleurtjes uit. Maar ik had al wel snel een plannetje waardoor deze niet in de kast zou gaan belanden.


Een paar weken later gingen vriendjelief en ik namelijk op vakantie naar de Dordogne. Waar we prachtig weer hadden en allemaal mooie dingen bekeken hebben.


Maar er was ook ruim tijd over om te hobbyen op de camping. Vriendjelief las vaak een boek of zette een bouwpakket in elkaar. En ik kon mooi in de schaduw aan de slag met mijn miniquiltje. Lekker voor de tent met een fles icetea in de buurt.


En zo was het middestuk van het miniquiltje van de workshop al snel af. En moest er een rand uitgezocht worden. In Sarlat-le-Canéda zit een allerleukst quiltwinkeltje. Zien jullie het bord op de foto hierboven al?

 

Vol met leuke stofjes en andere hebbedingetjes. (zeker een bezoekje waard als je toch in de buurt ben) En ben ik met hulp van vriendjelief goed geslaagd voor een mooi stofje dat bij mijn miniquiltje paste.


En zo komt het dat ik gisteren mijn Singertje tevoorschijn haalde om de rand eraan te zetten. Vinden jullie het niet een dotje geworden? Zo lekker vrolijk met de molentjes, reverse applique harten en blauwe blokjesrand uit Frankrijk. 

7 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk verhaal en wat een super quiltje. Ik heb ook haar boeken , maar kon helaas niet naar de workshop, omdat ik in Frankrijk was.Wat een leuke herinnering ook de blauwe blokjes stof zal je altijd aan die heerlijke vakentie doen denken!

    Fijn weekend,
    Evelyne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I have that first book with Kathy D but have not looked at it in a long time - I must get it out. I like that you bring hand sewing when you go camping - I do too

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En een mooi klein quiltje met een geweldig verhaal!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk al die herinneringen aan een quilt. Ooit in Sarlat geweest, maar was toen nog niet in de quiltmodus. Mooie winkel. gr. Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou ja, en of dit een leuk quiltje is geworden. Zie ik al die prachtige foto's voorbij komen en denk ik toch met weemoed aan die laatste dag in juli.
    Het was geweldig, en dat jij dit nu af hebt. Chapeau!!!!!
    groetjes
    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Echt een schatje, je nieuwe mini-quiltje! En wat een leuk verhaal, over de tot-stand-koming ervan; ik heb ervan genoten!
    Groetjes van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk !(ps. Ik lees je berichtje nu pas *U*)
    Wij hebben ook een Karsten tent (vorig jaar een keer in een huisje vanwege onze pup,
    maar volgende zomer hooen we met Bear weer naar Frankrijk naar te gaan met de tent :0))
    De workshop ziet er heel leerzaam en mooi uit !
    en je quiltje is zo mooi geworden met de verschillende kleurtjes en bruintinten :0)))

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...