dinsdag 30 oktober 2012

Deze quilt past mooi bij het weer

Ik ben al een poosje bezig met onafgemaakte projecten af te maken. De top van mijn Snowbound-quilt is al af. Ik ben al een heel eind op weg met een quiltje gemaakt met een charmpakketje. Mijn vingerhoedjes heb ik weer opgepakt. Ik heb weer een aantal sterren voor de medaillon-quilt voor mijn lieve vriendje gemaakt. Ik moet nog een paar stukjes van een delftsblauw tile-quiltje appliceren. En... ik ben weer verder gegaan met de quilt die ik voor mijn nichtje Sophie aan het maken ben, Henrietta Whiskers.


Een vrolijke quilt met eekhoorntjes & vogeltjes in de hoofdrol. Waarbij op vrolijk gepatchte blokken mooie applicaties verwerkt worden. Het patroon komt net als Snowbound van Bunny Hill Designs. Ik vind hun patronen echt geweldig om te maken. Mams heeft nog een kerstquilt liggen. Hopelijk mag ik die gaan maken als ik Henrietta af heb. Als uitgangspunt voor de kleuren van de quilt nam ik de vrolijke vogeltjes-stof in het blok hierboven, die ik kocht bij Samsara Quilting in Lisse (mijn favoriete quiltwinkel)


De vogeltjes, die eigenlijk zwart waren, maakte ik van paarse stof. En de teksten, die her en der op de quilt stonden vertaalde ik in het nederlands.



De meeste stoffen die ik voor de quilt gebruik komen uit mijn eigen voorraad. Hoewel ik ze in eerste instantie niet bij elkaar gekocht had & ze ook niet uit één en dezelfde serie stoffen komen, vind ik ze nu de quilt vordert wel heel goed bij elkaar passen.


Het appliceren doe ik met behulp van de freezer paper methode. Ik teken de patronen op de kant met het waslaagje & knip ze uit. Dan strijk ik het freezer paper met een kleine strijkbout op de stof & knip de figuren met een naadtoeslag van ongeveer een kwart inch uit. Vervolgens spuit ik de stof in met Crackfree Stijfsel uit een spuitbus, die ik bij Albert Heijn gekocht heb & strijk de randen naar binnen. Ik haal de papiertjes weg & het onderdeel is klaar om geappliceerd te worden.



Dat appliceren doe ik gewoon met een neutrale kleur draad. Dus niet met draad in de kleur van de applicaties. Ik heb helemaal geen zin om allemaal verschillende kleurtjes garen aan te schaffen namelijk. En ik vind het met een neutrale kleur draad net zo mooi worden. En hoewel het een intensief werkje is zo met de hand appliceren, vind ik het wel erg ontspannend & vorder ik langzaam maar gestaag met de quilt.


Ik heb inmiddels al 6 blokken af & dat betekent dat ik er nog maar 3 te gaan heb. Hopelijk lukt het me deze week nog om ze allemaal af te hebben. Ik heb alle stukjes al klaar liggen in ieder geval, dus dat moet vast gaan lukken. De quilt wordt in ieder geval lekker herfstig door de kleuren & met het weer zoals dat nu is, past het dus uitstekend bij het jaargetijde. 

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuke afbeeldingen en kleuren heb je gebruikt.
    Succes nog.

    groetjes

    Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is die leuk en gezellig en hij vordert goed. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk, al je eigen stoffen bij elkaar. Vooral dat vogeltjesstofje is schattig. Leuk om te lezen hoe jij appliceert. Ik gebruik ook freezerpaper, maar naai het met freezerpaper en al op de stof. Daarna pulk ik via de achterkant het papier eruit.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lijkt me helemaal 'te gek' als je mee gaat doen met de NI! Ben heel benieuwd of je de stap gaat zetten, je bent nog met zoveel leuks bezig! Groetjes! Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...